Varför gillar jag Country musik.


Jag flyttade hemifrån några år in på .60 talet..1966 köpte jag min första riktigt bra skivspelare,säljaren bjöd då på 2 Lp skivor,som jag fick välja själv,en av skivorna var Waylon Jennings skiva ”Leavin´ Town”..WaylonDär fanns den låt som frälste mig till en diggare av countrymusik..”Anita You´re Dreaming” en låt som han hämtat ur levande livet.1966.Han var då gift med sin andra fru Lynne Jones,men han hade en affär med en annan kvinna Barbara..Råder ingen tvekan om att Anita i låten är frun Lynne..Dom separerade 1967 och han gifte sig då med Barbara..Detta äktenskap varade till 1969 då han träffade Jessi Colter det blev ett 4:e äktenskap som varade till Waylons död i feb 2002..Jag vet inte säkert vad det var som gjorde mig till den stora countrymusikälskare jag varit sedan dess..Texten är ju egentligen rätt sorglig,men ändå äkta,,troligen är det kombinationen text,melodi och Waylons röst som fångade mitt hjärta,,då och gör så än..

Waylon Jennings, född 15 juni 1937 i Littlefield, Texas, död 13 februari 2002 i Chandler, Arizona, var en inflytelserik amerikansk countrysångare, gitarrist och sångare. Född: 15 juni 1937, Texas, USADöd: 13 februari 2002, Chandler, Arizona, USA               klicka på bilden.

 

3 kommentarer (+lägga till din?)

  1. marianne
    Jul 13, 2016 @ 09:51:45

    Jag har alltid lyssnat på all slags musik, men aldrig fastnat för just country, den är fin och jag lyssnar gärna, men det är inte det jag väljer i första hand.

    Ja det är ett jädra ostadigt väder, ena stunden sol och nästa bara vräker det ner…vad ska man klä på sej?

    ha en fin dag,
    kram

    Svara

  2. Anna Förlaget
    Jul 13, 2016 @ 09:12:58

    Jag gillar också country!
    Ha en fin onsdag!

    Svara

  3. skåningen
    Jul 12, 2016 @ 22:13:38

    Jag älskar också country musik.
    Jag vet inte om det är melodin texten eller rösten eller en viss längtan i rösten på den som sjunger .
    Kram!

    Svara

Kommentera

