Återblick till tid jag inte minns.


Min mor berättade att när jag föddes 1943 så bodde vi,kanske tillfälligt nere i byn V Ormsjö,min syster som var 4 år äldre än mig,föddes i grannbyn Mon där min farmor och farfar bodde..Äntligen har det dykt upp en bild där huset finns med.Det ägdes då av Erik Olofsson gift med min faster Margareta.Mamma berättade att min sovplats den första tiden var i en byrålåda..Ormsjö 1945 - Copy

Troligen revs huset före 1945,,min bror föddes då,men vi hade då flyttat till Arksjö,trolig orsak till flytten var kanske därför att huset skulle rivas..På platsen byggdes ett nytt hus som idag ägs av ett av mina kusinbarn..IMG

Vid pilen 1 Byn Mon här föddes min syster Gun februari 1939,,(hon vandrar nu därovan med änglarna sen 1993). Vid pilen 2 V Ormsjö här föddes jag i ovannämda hus Februari 1943..Vid pilen 3 Arksjö byn som saknade riktig körväg,jag minns att vi rodde över sjön mot byn Barnäs,här föddes min bror Inge april 1945 och min andre bror Agne december 1946.

4 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Gilla
    Jul 17, 2016 @ 23:08:22

    Nån byrålåda har jag nog inte legat i. Har i alla fall inget minne av det. Knappt att jag kommer ihåg alla platser vi bodde i under min barndom. Det blev mycket flyttande och det fortsatte, sen jag blev vuxen och fick barn.Jag och min man (han dog 1979 flyttade många gånger både hit och dit. Jag visade några bilder från ett par olika ställen vi bodde på i min blogg för ett tag sen. Och inslaget idag visar också ett av ställena vi bodde pål

    Kram/Gilla

    Svara

  2. torrebloggen
    Jul 17, 2016 @ 22:39:57

    Kväller….
    Vad roligt att det äntligen dök upp ett foto på huset där du föddes och bodde!
    Maten såg god ut! Här blev det fläskfilé, bea, kryddsmör och klyftpotatis till lunch.
    Kram!

    Svara

  3. Marianne
    Jul 17, 2016 @ 17:09:53

    Vad roligt att ha dessa minnen berättat för sej, och din födelsplats på foto….
    Undrar om det finns något foto på det hus jag först bodde i….för jag är född på Lycksele BB, det sa mor varje år när jag fyllde…-tänk att när du föddes var det 35 grader kallt ute och 35 grader varmt på BB. Mor är ju borta sen 97 men jag hör de där orden varje födelsedag och jag brukar berätta det för mina barn…hihi
    Kram

    Svara

  4. skåningen
    Jul 17, 2016 @ 11:31:21

    Det var nog många som fick sin första säng i en byrålåda!
    Jag har en sol som ”leker” Kurragömma.:-)

    Svara

Kommentera

