Sverigeresan nr 2.


Denna gången går resan söderut,jag åker samma väg hela resan..

Jag startar i stad som flyttades till sin nuvarande plats på 1430 talet.Staden brann i mitten av 1600 talet,endast 2 byggnader klarade sig kyrkan och skolan..Resebild1
Jag kör nu ca 68 km mot söder,stannar i stad som fick sitt namn efter en av våra kungar..Resebild2
Fortsätter ca 28 km passerar en kyrkby som blir omnämnd första gången på 1300 talet..Resebils3

Kör vidare ca 43 km,stannar till i en av våra äldsta städer känd från 1200 talet..Resebild4Efter ytterligare ca 83 km kommer jag till stad som ett decennium in på 1700 talet drabbades hårt av ”Pesten” ca 7000 personer dog..Resebild5

Fortsätter nu ca 51 km,ankommer mitt mål till stad som fick sitt namn 1666,härifrån kommer en känd idrottare med 4 vm guld i sin sport..Resebild6Nu är min fråga?? Var startade min resa—Och—Var slutade min resa..

10 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Marianne
    Jul 26, 2016 @ 23:20:42

    Oj glömde ju bort detta….inte Karlstad….kanske Sundsvall då?
    Har inte googlat så det blev en gissning igen, med betoning på gissning…
    Vet ingen stad i närheten som kungen gett namn åt, men mitt vetande rinner ut ur huvudet med jämna ström
    Kram

    Svara

  2. Veiken
    Jul 26, 2016 @ 16:00:41

    VÄSTERVIK-0SKARSHAMN-KALMAR-KARLSKRONA-KARLSHAMN!
    En liten nätt rundresa i vårt vackra Sverige! Kram

    Svara

  3. Tredje året i Hjo
    Jul 26, 2016 @ 15:45:03

    Jag tror du hamnat i Karlshamn men vem idrottaren är vete katten.

    Svara

  4. marianne
    Jul 26, 2016 @ 11:08:02

    Nu gissar jag hej vilt på Karlstad, tänkte en kort stund på Kalmar men övergav den tanken. Jag är inte så hemma på historia eller geografi….

    Svara

  5. Gilla
    Jul 26, 2016 @ 10:42:54

    Jag har nog glömt det mesta från historielektionerna.
    Kram/Gilla

    Svara

  6. Trackback: Sverigeresan nr 2,,länk | Farfar Hebbe en yngling på 73 bast
  7. skåningen
    Jul 25, 2016 @ 22:27:32

    Var du började får jag grubbla på tills imorgon Men du slutade i Karlshamn

    Svara

  8. torrebloggen
    Jul 25, 2016 @ 19:03:58

    Västervik – Karlshamn!

    Svara

  9. Ama de casa
    Jul 25, 2016 @ 18:01:16

    Jag tror att du åkte till och från Johannesburg. Rundresa igen! Minns kung Johannes från skolan och sen är Johanne ett sånt himlarns fint namn!

    Okej. Min hjärna är nog lite mosig just nu efter en hel dag ute i solen… (och lite i bil 😉 )

    Ha en härlig kväll!

    Svara

  10. torrebloggen
    Jul 25, 2016 @ 16:42:48

    Gissar på Halmstad – Karlshamn
    Kram!

    Svara

Kommentera

