Ett gammalt hantverk som lever än..


Tidigt i morse körde jag de drygt 2 milen till Karlholm,där min bror och Gun huserar nu ett par dagar för att baka hårt tunnbröd..Ugnen tändes tidigt i morse och i 09 tiden var den varm nog för att starta gräddning.Bagarstugan har många år på nocken..bagarstbakning2

Hårt jobb ska ni veta,,knåda en jättedeg sen ska det kavlas tunnt och skäras ut med kakrundeln..Sen in i ugnen,där kan det vara flera kakor på gång,vilket kräver passning,för det går rasande fort med gräddningen,provsmakade på den första kakan,smakade alldeles utmärkt..bakning1

Jag fick några kakor med mig hem av detta goda bröd,,så om jag hushållar så räcker dom länge,,,men det klarar jag inte av,så förväntar mig en strykande åtgång.

6 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Ama de casa
    Okt 06, 2016 @ 03:39:46

    Fantastiskt gott! 🙂

    Svara

  2. Gunilla
    Okt 05, 2016 @ 22:07:08

    Det skulle sitta gott med en tunnbrödsmacka nu, för jag är fatiskt lite sugen på att stoppa nåt i magatöjet. Det låter ju så gott också. Men jag får nog gå ut i köket att ta mig en annan sorts macka.

    Kram/Gilla

    Svara

  3. Gitsan
    Okt 05, 2016 @ 17:13:43

    För ett par år sedan fick jag förmånen att hjälpa till med att baka tunnbröd, och instruera turister i detta hantverk, trots att det var debut för mig också.
    Det var på hembygdsgården i Pålgård, Hammarstrand.
    En väninna till mig som bott i 08:a-land, men numer är bosatt där uppe, behövde hjälp.
    Så där stod vi två 08:or och lät turisterna prova på, bl.a. två gamla amerikanare som var på släktresa i Sverige.
    Ett helt gäng flyktingar fick också prova på 🙂

    Oj vad ont i ryggen jag hade på kvällen!

    Svara

  4. skåningen
    Okt 05, 2016 @ 16:26:57

    Håll du i din ,så håller jag i min sol 🙂

    Svara

  5. skåningen
    Okt 05, 2016 @ 15:03:48

    Jag tror att dom kakorna försvinner fort in i kakhålet 🙂
    Solen är här ,jag håller hårt i den!
    Kram!

    Svara

  6. Marianne
    Okt 05, 2016 @ 14:52:52

    Åhhh så gott 🙂 det där skulle jag alkt velat ta en tugga av 😉
    som du kanske minns var jag och tittade på tunnbrödsbak för någon vecka sen men då var det mjukt, på vilket sätt skiljer sej sättet att baka hårt- mjukt? Vet du?
    Kram

    Svara

Kommentera

