Gomat i ny tappning..


Isterbandlåda är en rätt som jag gjort ganska många gånger,,en variant där jag varvar potatismos och isterband,avslutar med rivost..Den andra varianten ett recept jag snott från min systerdotters sambo..Där varvar man skivad kokt potatis,isterband och purjolök,slår sen på lite matgrädde och rivost på topp…Hade tagit fram 2 isterband ur frysen i morse,som jag stekte,kokade lite potatis och stekte på lite skivad purjolök..När det var klart så skulle rätten sättas ihop,,,rackarns ingen grädde i skåpet..Nu tänkte gubben till ordentligt,,kollade efter alternativ..Där fanns en burk creme fraice och en ostsnutt Gouda..Ner med creme fraicen i en kastrull skar ner ostkanten i småbitar som fick gå ner i kastrullen,,rörde om till dess att såsen såg slät ut..Monterade ihop i en eldfast form,varvade,Potatis,isterband,purjolök,slog sen över creme/ostsåsen avslutade med riven Sheddarost..In i ugnen 200* till det blev fin färg på rätten…Jämfört med de två andra varianterna går denna direkt till topp….Riktigt gott…Ett recept jag kommer att använda många gånger framöver…11-27

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. marianne
    Nov 28, 2016 @ 12:43:49

    Man får göra som Kajsa varg gjorde. …tager vad man haver…
    kram

    Svara

  2. surridurr
    Nov 27, 2016 @ 21:32:48

    Ursäkta mig, då jag läser isterband så har jag fått nog. Den här småländska rätten är älskad av så många. Men jag kan inte med den. Det är det där grovkorniga och syrligheten som får min mage att vända sig. Jag har försökt att gilla rätten men det går inte. Fniss, är det isterband som gäller så är det lätt att bli vegetarian…..

    Svara

Kommentera

