Fredagsmat..


Jag hade ju några skivor kvar av köttet tidigare i veckan (rostas),dom fick det bli,köpte en sötpotatis tidigare idag,,tänkte att jag skulle ugnsbaka den,kollade på nätet om jag kunde finna lite tips,och det verkar som den kräver lite mer tid än vanlig potatis..Oki,jag skar ett antal snitt i den,lade den på saltbädd i en form,ringlade över lite smör.In i ugnen på ca 200* i 50 min,tog ut den och kollade med sticka,nä in igen i ytterligare 15 min..Värmde köttet,fräste ett par stora champinjoner,som fick dela tallriken med lite tomat…12-2

Måste säga att den potatisen var en hårding,skulle kanske haft 10 min till i ugnen,,men smakade bra gjorde det i alla fall.p1040100

Tomten i fönstret hade vänt sig,kanske han blev matsugen han å..p1040095

Sen blev han stående intill min lilla bordskamin,tydligen var han fryssen också.

5 kommentarer (+lägga till din?)

  1. surridurr
    Dec 03, 2016 @ 23:22:02

    Sötpotatis på ditt sätt ska jag prova någon gång. Jag rostar lite rotfrukter på plåt ibland. Då skär jag sötpotatisen i mindre bitar, samt morot. Vanlig potatis halverar jag. Penslar rotfrukterna med minimalt med rapsolja. Strör flingsalt på. In i ugnen. Mot slutet lägger jag på lite broccoli och blomkål på samma sätt och in i ugnen igen. Brukar vara gott till stekt kycklingfile.

    Svara

  2. kao
    Dec 03, 2016 @ 15:39:00

    Låter verkligen gott – och tomten pryder sin plats 🙂
    // Kao

    Svara

  3. Ama de casa
    Dec 03, 2016 @ 05:49:28

    Jag tycker du är helt fantastisk med din matlagning, Hebbe! Din fantasi tar liksom aldrig slut 🙂

    Svara

  4. Bibbi Lundberg
    Dec 02, 2016 @ 21:51:41

    Men Höllu du ska skära sötpotatisen i stavar , lägga i en bunke ha i olja och kryddor , rör runt. Lägg på en plåt och rosta i ugnen i minst en halvtimme , kanske höja upp plåten lite nån stund ,då blir det mer som pommes liksom 👌

    Svara

Kommentera

