Kostnadsförslag 1938.


Bygga hus på -30 talet,kan idag tyckas vara billigt.Men med dåtidens penningvärde var det mycket pengar.Här nedan kommer ett förslag på vad det skulle kosta då.Byggherre är min farfar,huset är exakt lika det på bilden,det är inte farfars hus utan ett av grannhusen.

Hus i GranlidenUppförandet av huset inklusive alla snickeriarbeten,kostnad 600:-..Målning in och utvändigt 80:-..Totalen blev 2300:65 kr..+ 80:- för täljstenskaminen..Kostnad husbygge

Denna info har jag hämtat från en Knut Lennart Karlsson född och uppväxt i närmaste granngården till farfars.Knut Lennart och jag är ”Tremänningar”

5 kommentarer (+lägga till din?)

  1. torrebloggen
    Mar 30, 2017 @ 19:22:49

    Ja det var nog mycket pengar på den tiden när huset byggdes!
    Ha en trevlig kväll!
    Kram!

    Svara

  2. Ama de casa
    Mar 30, 2017 @ 17:38:46

    Lite skillnad är det allt… Men lönerna var nog också lite lägre va? 😉

    Svara

  3. wiper
    Mar 30, 2017 @ 14:43:35

    Det var jätteintressant läsning och vad kul att din farfar var byggherre.

    kram

    Svara

  4. Nett
    Mar 30, 2017 @ 13:59:13

    Oj.. det var ju ingenting, tänk om hus kunde kosta så lite att bygga idag, men man får inte knappt en lekstuga för det priset. Kram

    Svara

  5. marianne
    Mar 30, 2017 @ 12:48:58

    I dagens penningvärde var det ju nästan gratis.
    Jag brukar tänka på ibland att då kunde en man försörja sin familj och kanske till och med ha en liten sommarstuga, idag är det många som knappt klarar sej ensam på en lön….vad har hänt?

    Jag håller också på Gillis, han är cool och är värd vinsten…det är ju inte bara matlagningen som är viktig i ett resturangkök, nerver och attityd är också viktig och jag tycker att han har det. Även om inte denna tävling gäller just detta så räknar jag in det…
    kram

    Svara

Kommentera

