Nostalgitripp till 1965.


Eurovision Song Contest 1965 sändes den 20 mars 1965 från Sala di Concerto della RAI i Neapel, Italien i och med att Italien året innan hade vunnit.Det var första gången detta år som ett land sjöng på något annat språk än sitt eget officiella språk. Nämligen Sveriges Ingvar Wixell som sjöng på engelska istället för svenska. Det fanns faktiskt ingen regel gällande val av språk sedan tävlingen startade 1956. Det var året därpå som språkregeln infördes.Vinnare detta år blev Luxemburg med låten ”Poupée de cire, poupée de son” med France Gall. Kalabalik utbröt när det stod klart att France Gall hade vunnit. Hon flydde från festivalen och svarade inte på någon av journalisternas frågor. Ännu (2013) har hon inte velat tala om festivalen.Sveriges bidrag ”Absent Friend” kom på 10:e plats.1965.21965.1

1965

5 kommentarer (+lägga till din?)

  1. mellasweden
    Apr 22, 2017 @ 17:46:41

    Det var bättre låtar då 🙂 ❤

    Svara

  2. ansepanse
    Apr 20, 2017 @ 19:16:55

    åh, Poupée de cire, poupée de son, kommer jag så väl ihåg 🙂 den tyckte jag väldigt mycket om
    kramar

    Svara

  3. Marita
    Apr 20, 2017 @ 18:05:32

    Låtarna har man som sagt hört från den tiden men inte tittade jag på Mellon då..
    Kram♥

    Svara

  4. Ama de casa
    Apr 20, 2017 @ 16:35:22

    Jag vet att jag har hört den svenska låten (har en dvd med alla vinnarna från 50-årsjubileumet) men kan för mitt liv inte minnas hur den gick… Inte förrän jag tryckte på bilden då 🙂

    Svara

  5. skåningen
    Apr 20, 2017 @ 16:32:47

    Jag kommer ihåg sångerna men inget av själva Eurovision Song Contest 1965 .
    🙂

    Svara

Kommentera

