Historia=Intressant.


Något som fångat mitt intresse sedan många år,är en bosättning djupt inne i skogen,platsen heter ”Finntorp”.Jag har passerat där många gånger genom åren,men aldrig tänkt närmare på platsens historia..Men för inte så länge sedan när jag var hemma på fika hos en kamrat..Så kom Finntorpet på tal,då visade det sig att kamratens farfar var född på Finntorpet..Nu väcktes ett jätteintresse för platsen.Jag har de senaste dagarna varit där och sökt efter spår av bebyggelse.Först fann jag en gammal timrad koja som såg ut att vara från dåtid..(men icke den sattes upp tidigt på 1970 talet som jaktkoja)Finntorp

Men bara ca 50 meter från jaktkojan fann jag en grund som såg ut att vara rester av en mindre byggnad kanske 4×6 meter,,såg även ett antal stenar som troligen huset hade stått på (torpargrund),ca 5×10 meter,huset torde haft rum och kök.I kyrkbokens husförhörslängd kunde jag läsa en hiskelig historia,skriven på torpet var en Kolare Anders Mattsson som omkom 15/1 1827 ålder 53 år,efter att ha fallit ner i en varggrop.Hans familj flyttade då därifrån.varggropNu kom en ny kolare till platsen Pehr Andersson född 1780,med sin familj,bestående av 8 personer.Familjen bodde nu här till 1836..

Nu hoppar jag fram till 1866,då finns i huset ,Arbetshjonet Brita Cajsa Ersdotter  född 1817 i huset med dottern Cajsa Lotta född 1851 denna Cajsa Lotta får sedan sonen Johan Erik 1872.Modern Cajsa Lotta dog straxt därefter 1874.Exakt vad som hände med barnet Johan Erik är lite osäkert,men han kom att vistas på ”Fattighuset” en tid..I husförhörslängden för åren 1881-1885 finns han som inackorderad hos en Pehr Söderberg..Denne Johan Erik blev troligen adopterad för han växte sedan upp som en Söderberg och är min kamrats farfar..Finntorp6

Så här kan ”Finntorp” huset ha sett ut,bilden är från nätet..

3 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Marianne
    Maj 24, 2017 @ 22:43:27

    Oj…..vilket sammanträffande, spännande historia, men så hemskt att ramla i en varggrop!!!
    Kram

    Svara

  2. surridurr
    Maj 24, 2017 @ 22:17:02

    Riktigt spännande med släkt och bygdehistoria
    Kramis

    Svara

  3. Ama de casa
    Maj 24, 2017 @ 17:16:10

    Verkligen spännande!

    (Fast jag tycker nog att tidigt 70-tal kan räknas som ”dåtid” nuförtiden… 😉 )

    Svara

Kommentera

