Halv Special..


halv_special-2-2När man var i Raggaråldern 18-20 då beställde man ofta en halv special av Vår Korv Tage.En korv med bröd och potatismos på topp,ibland lyxade man till det med hackad gurka eller räksallad..Var man riktigt hungrig då tog man en hel special,då med två korvar och samma toppning.Varför kom mina tankar att ta denna vändning,,,jo det var så här..Till lunch idag grillade jag några Bratwurst,hade en kvar,men var inte så jättehungrig…SpecialTinade ett pitabröd i micron,halverade brödet,,tog den sparade korven,halverade den också,lite mos från lunchen hade jag kvar..Detta halverande drog iväg mina tankar till -60 talet…

Hur kom den till,,jo…Morgan Johansson var ordförande i Göteborgs kiosk- och gatuköksförening, och på 1930-talet drev hans far Albert en korvkiosk vid Vågmästareplatsen på Hisingen. Då köpte man antingen korv och mos eller korv och bröd. Albert Johansson fick 1942 besök av två unga fotbollsspelare, Conny och ”Päsa”, som beställde korv och bröd ” … men med lite mos ovanpå.” Någon vecka därefter kom de tillbaka och beställde ”en sån där special”, och därmed var en klassiker född.I norra Sverige samt i delar av övriga landet kallas rätten för specialare. Drycken Pucko har varit en favorit till ”specialen” sedan mitten av 1950-talet.

 

 

6 kommentarer (+lägga till din?)

  1. mellasweden
    Jun 09, 2017 @ 12:08:23

    Godis

    Svara

  2. Marianne
    Jun 08, 2017 @ 12:20:46

    Men oj vad fel jag mindes, korvmacken jag jobbade låg på kaserngatan och hette Pekkas grill!
    Och i dsg såg jag att Pucko forfarande heter just Pucko
    Kram

    Svara

  3. Marita
    Jun 07, 2017 @ 16:37:43

    Det där var gott, och är fortfarande. Hel eller halv special beroende på hur mycket pengar man hade😉
    Ibland när det var riktigt skralt i kassan blev det en portion pommes med vitlökssalt och ketchup.. 75 öre kostade det. Eller en Parisare, en stor skiva falukorv i ett hamburgerbröd med senap o ketchup..1 krona kostade den.. Men nu blev jag hungrig. 😋👍

    Svara

  4. Ama de casa
    Jun 07, 2017 @ 09:03:54

    Åh vad gott! Korv med mos är inte dumt det 🙂

    Svara

  5. marianne
    Jun 07, 2017 @ 06:44:10

    Det där har aldrig varit i min smak…På 70-talet jobbade jag på en korvmack på Brynäsgatan, så jag har sålt några stycken, Men inte visste jag att Pucko funnits så länge, numer heter den väl något annat? kommer inte ihåg vad just nu…

    Kram

    Svara

  6. surridurr
    Jun 06, 2017 @ 21:26:13

    Aldrig hört talas om förut. Är det inte bättre att ta korven och moset i en vanlig bägare? Ja så tänker jag som inte tycker korvbröd är så gott.
    Kramis

    Svara

Kommentera

